У складу са планираним активностима пројектне наставе, учитељице првог разреда Терез Жиграи, Ивана Стојимировић и Марина Фајлер су ангажовале експерте унутар школе, педагоге. Садржај активности је био усмерен ка правилима понашања у учионици.
Радионицу са ученицима реализовале педагози Јелена Савић и Радмила Крстевска. Учитељице су биле активни учесници током радионице. Радионица је реализована у учионицама првог разреда (I-1, I-2, I-3).
Тема радионице: ПРАВИЛА У УЧИОНИЦИ
Наставна средства: папирићи са сликама пожељног и неприхватљивог понашања у учионици (и школи);
Облици рада: групни рад, играње улога
Циљеви:
- Оспособљавање ученика да разумеју и схвате сврху поштовања правила понашања током часа,
- Подстицање ученика да поштују правила понашања.
Уводна активност
Учитељица бира једног ученика који ће играти улогу ”учитеља” и он се са учитељицом испред учионице договара о чему ће говорити другарима. Учитељица упућује свог ”учитеља” да ће они заједно предавати ученицима (садржај по избору учитељице, да траје кратко 3-4 минута).
Са ученицима у учионици се прави следећи договор:
- Једна група ученика треба да слуша шта ”учитељ” говори
- Друга група ученика ће међусобно разговарати о нечему што није везано за час
- Трећа група ученика ће подизати руку, тражити да иде у тоалет, или да нешто каже….
Коментари ученика на понашање у односу на улогу коју су имали:
Ружно сам се осећао, много су галамили, ништа не може да се чује“;
„Ни самог себе нисам чуо“;
„Љуто сам се осећао“
„Нисам могао да размишљам“
”Сметало ми је што су викали”;
“Било ми је лепо јер сам учитељица, али су ми сметали што причају. Нисам могла ја да причам.”
„Ружно је овакво понашање- нисам могао да чујем учитељицу.“
„Веома ружно сам се осећала, нисам могла да чујем како учитељица прича причу.“
„Нисмо ништа чули од галаме“
“Нисам се добро осећала, нисам ништа чула”
Осећали су се “тужно”
“збуњена сам била, ми смо добри а они лоши”
“љут сам био – сви су галамили.”
“Није лепо такво понашање, можеш неког да растужиш када не слушаш”
“грозно сам се осећала, јер сам морала да причам, а ја то не радим на часу”
“луцкасто, због нове улоге”.
“Грозно, није лепо да се прича на часу”
“Овакво понашање није добро, кад нас учитељ пита, а ми причамо, не знамо шта треба да одговоримо.”
Након што је пристао да игра улогу учитеља, ученик је рекао “Нећу да будем учитељ, нека буде неко други, имам трему да ми се не смеју”. ;
“Сметала ми је галама, и нисам могао да причам јер су ме прекидали.”
”Нисам обратио пажњу на “мирну” групу ученика”.
”Галама ми је сметала, то што сви причају у глас”
“Нисам могла да чујем учитеља”
осећали смо се “безвезе”, “љуто”, “узнемирено”, “нервозно”
“Није лепо да се учитељ прекида, јер нећемо знати шта треба да се ради”
“Лоше сам се осећала, јер смо сви причали у глас”
„Није лепо понашање- наводећи лоше примере своје групе“
„Није добро овакво понашање, јер не поштујемо учитељицу и другаре“.
Уз вођен разговор деца су подстицана да сама формулишу како-тако правила, а потом су уз нашу помоћ у потпуности формулисана (ученици су умели да образложе зашто нешто не сме да се ради):
Не смемо да причамо на часу, слушамо учитељицу.
Не смемо да се окрећемо и љуљамо на столици.
Мора да се подигну два прста ако желимо да идемо у ве-це.
Морамо да се припремимо за час.
Не сме да се трчи по холу школе.
Не сме да се шета током часа.
Не сме да се учитељица чека на вратима учионице.
Морамо да подигнемо два прста и да чекамо да добијемо реч.
Ранчеви не смеју да буду по поду.
Није лепо да неко прича, док други прича.
Да се не пије вода за врме часа.
Да се не једе за време часа.
Не сме да се пре часа буде ван клупе.
Да се глупираш за време часа.
Не сме да се обарају пернице са стола, када се пролази поред клупе.
Не смемо да цепамо папире и гађамо друге ученике.
Не сме да се вришти у учионици.
Не сме да се црта по столу.
Пред крај часа ученици су добили сличице на којима је приказано лепо понашање и понашање које није лепо. Њихов задатак је био да направе избор међу сличицама, тј. да их разврстају на две категорије: лепо и ружно понашање. Радили су по групама. Успешно су се усаглашавали и разврстали сличице.
Приликом вођења радионице, ученици првих разреда, били су мотивисани и активни при раду. Уживали су улогама које су им биле задате и износили искуства приликом играња улога које су супротне од њиховог понашања на часовима.
Последња активност, разврставања сличица на којима се налазе различита понашања ученика, као и разговор који је вођен током часа, указују да су остварени задати циљеви:
- Оспособљавање ученика да разумеју и схвате сврху поштовања правила понашања током часа,
- Подстицање ученика да поштују правила понашања
Презентацију реализовали педагози школе:
Јелена Савић
Радмила Крстевска